Lekcja, która wciąga jak film

Lekcja, która wciąga jak film

Czy pamiętasz kultowy francuski serial animowany „Było sobie życie”? Prawdopodobnie tak!

image

Zapewne masz w pamięci siwobrodego dziadka, który zarządza reakcją odpornościową, dzielne leukocyty i opasłe komórki żerne, niestrudzone w walce z wrednymi wirusami i bakteriami.

Dlaczego właśnie ten serial tak wielu z nas zapadł w pamięć? Jak to się stało, że właśnie dzięki niemu zrozumieliśmy, jak działa ludzki organizm?

Twórcy tej popularno-naukowej serii dla dzieci sięgnęli po bardzo skuteczną metodę nauczania. Sprawdźmy, co tak dobrze wpływa na chęć do nauki i tak głęboko zapada w pamięć?

Poczucie humoru

Ten serial był zabawny, a przez to wciągający. Dzieci i młodzież (podobnie zresztą jak dorośli) lubią się śmiać. Do rozrywki nikogo nie trzeba specjalnie namawiać, czemu więc nauki nie zmienić w rozrywkę?
Zadanie dla ciebie:

Zastanów się, jak możesz wpleść do swoich lekcji element humoru? Czy wszystko trzeba przedstawiać bardzo poważnie? Są oczywiście tematy, z których się nie żartuje, ale w programie nauczania szkół podstawowych nie ma takich wiele...

Opowieść o bohaterach

Wszelkie komórki i mikroorganizmy w wersji animowanej zyskały niemal ludzką postać, cechy charakteru, specyficzny głos i wygląd. Nie bez powodu – ludzie od tysiącleci uwielbiają opowieści o ludziach, potrafią je zapamiętać i wiernie przekazać dalej.

Zadanie dla ciebie:

Pomyśl, jak „uczłowieczyć” bohaterów swoich lekcji. Gdy wiązania między atomami zmieniają się w ręce, które się trzymają mocno lub puszczają – łatwiej jest pojąć budowę cząsteczki. Tajemniczy X w równaniu z niewiadomą może stać się bohaterem zagadki kryminalnej.

Sporo emocji, szczypta grozy

W omawianym serialu była akcja, były chwile silnych emocji, alarm i niepokój, a potem radość z pomyślnego finału. Skoro da się tak przedstawić np. budowę układu krwionośnego, to czemu nie inne obszary wiedzy?

Zadanie dla ciebie:

W swoim przedmiocie szukaj takich informacji, które budzą pewne emocje. Na lekcjach techniki można zastanawiać się, jak superbohater uwolniłby się z pułapki mając do dyspozycji jedynie szydełko. Ucząc historii sprzedawaj uczniom ciekawostki o postaciach historycznych, buduj napięcie opowiadając o bitwach czy sojuszach. Niech wynik złożonego zadania matematycznego będzie kodem, który pozwoli uwolnić uczniów na przerwę. Emocje (choć nie nadmierne) zwykle pobudzają ciekawość i chęć działania.

Metafora

Ciało zarządzane jak statek kosmiczny czy komputer – to działa na wyobraźnię i pozwala zrozumieć zależności między reakcjami organizmu.

Zadanie dla ciebie:

Szukaj możliwie zrozumiałych i plastycznych porównań, którymi możesz objaśniać uczniom świat nauki. Odmianę przez przypadki da się przełożyć na działanie drużyny sportowej, w której graczami są Mianownik, Dopełniacz, Celownik, Biernik, Narzędnik, Miejscownik i Wołacz. Opowiadając o warstwach geologicznych można przywoływać przykład wielowarstwowego tortu, a ułamkami dzielić pizzę na części. To typowe przykłady – poszukaj innych, własnych porównań. Takich, które uczniowie zapamiętają na zawsze. Podobnie jak nauczyciela, który im o nich opowiedział.